Zenmotion, Rust in Beweging, brengt u ontspanning en rust doormiddel van Chinese bewegingsvormen, maar ook balans en gezondheid. 

Een ander leven door Taiji en Qigong

Hoe Taiji mijn leven veranderde

Na ruim tien jaar door een auto-ongeluk 24/7 last van pijn in mijn hoofd, nek, schouders en onderrug te hebben gehad en fysiotherapeuten en Chiropractor geen uitkomst konden bieden, kwam ik bij toeval in aanraking met Taiji en Qigong. Slechts een uur Taiji en Qigong was genoeg om mij geheel van mijn pijn af te helpen. Er veranderde iets, en hoe!

 

Rust in Beweging

Een van mijn studenten raakte de essentie van Taiji en Qigong toen ze mij liet weten dat Taiji en Qigong haar lichaam en geest tot rust brengen. Door de herhalende bewegingen voelt ze de rust in haar lichaam terugkomen. In deze tijd is het heel belangrijk om goed in balans te zijn, de Taiji en Qigong oefeningen helpen haar daar perfect bij.

 

Opwarmen en losmaken
We beginnen elke les met wat opwarmingsoefeningen, daarna wat rek- en strekoefeningen om vooral de meridianen (energiebanen) en de spieren wat op te rekken. Dan beginnen we met het losmaken van spieren en gewrichten, dit in combinatie met evenwicht en coördinatie.

Qigong
We beginnen eerst met dynamische Qigong, zoals de basisoefeningen De Trom en Het Bord uit de kluizenaarsserie, de serie van De Zwemmende Beer en De Vliegende Adelaar. Regelmatig doen we oefeningen uit de serie van Gary Kohr of De Acht Brokaten. Daarna meer statische Qigong zoals de 12 oefeningen van Boddhidarma en oefeningen met meer aandacht naar de ademhaling en het sturen van de Chi (energie). 

Taichi
Voorbereidende oefeningen voor de vorm zoals de Taichi-draai, verschillende onderdelen van de vorm die we gaan oefenen als een loopje (zodat je de beweging zowel links als rechts oefent), oefeningen met tweetallen zodat je ook de energie van een ander leert voelen en hierop kunt anticiperen, begin van Pushing Hands en diverse ontspanningsoefeningen. Daarna gaan we beginnen met het aanleren van de Yang-vorm. We beginnen voor de eerste jaars met de Yang 8 vorm, het tweede jaar komt de Yang 16 vorm aan bod en natuurlijk een herhaling van de Yang 8 vorm. Het derde jaar komt de Yang 24 vorm aan bod, ookwel de Pekingvorm genoemd evenals herhalingen van de 8 en de 16. We maken een begin met een Yang zwaardvorm. In het vierde jaar maken we een start met de Yang 48 vorm en we herhalen de 8, 16 en de Pekingvorm en we vervolmaken de Yang zwaardvorm. We maken een beginnetje met een Yang stok vorm.

Afsluiten
Op het einde van de les sluiten we altijd af met een oefening om weer helemaal tot rust te komen en de opgedane energie weer te aarden en te verzamelen, en doen we oefeningen zoals staan als een Boom. 

Eerste jaars                                                                                                                               Eenvoudige opwarm-, rek- en strekoefeningen. Eenvoudige Qigong-oefeningen, vooral gericht op de rust en ontspanning. We doen bijna elke les Taichi-loopjes en gaan uiteindelijk verder met het aanleren van  de Yang 8 vorm.

Tweedejaars
Opwarm-, rek- en strekoefeningen, Qigong-oefeningen, ook uit andere series. Oefeningen in tweetallen (o.a. Pushing Hands) en uiteindelijk het aanleren van de Yang 16 vorm en een herhaling van de Yang 8 vorm.

Derdejaars
Stevige opwarm-, rek- en strekoefeningen, Qin Na en Qigong-oefeningen. Het losmaken en leren sturen van de Chi. De Yang 8 en 16 vorm perfectioneren door correctie en detaillering en we beginnen met de Yang 24 vorm lokwel de Pekingvorm genoemd.. Bewegen vanuit je gevoel. Oefeningen uit de 18 therapieën, de dierenstijlen, Pushing Hands en een zittende meditatieles.

Vierdejaars                                                                                                                                                                                                                   Stevige opwarm-, rek- en strekoefeningen, Qin Na en Qigongoefeningen in combinatie met  ademhalingstechnieken. Meer aandacht voor losmaken en leren sturen van de Chi. De Yangvormen 8, 16 en 24 perfectioneren en beginnen met de Yang 48 vormen we vervolmaken de Yang zwaardvorm. We maken een beginnetje met een Yang (korte)stok vorm.

 

 

Yang Taiji

Traditionele Taiji is een van de oudste bewegingsvormen die er is. Het is voortgekomen uit de Traditionele Chinese Geneeskunde en was het vroeger vooral een vechtsport, die snel werd uitgevoerd, tegenwoordig is het meer een meditatieve bewegingsvorm die heel langzaam, meditatief wordt uitgevoerd. Taiji wordt ook wel het Chinese Yoga genoemd. We behandelen diverse vormen waaronder de meestgebruikte vorm de zogenaamde Pekingvorm.

Yang wapenvormen

We behandelen de Yang zwaardvorm en de korte stokvorm.

Erkende beroepsverenigingen Tai Chi & Qi Gong | Den Bosch | Floris van Berkel, Ontspannen Zijn


Loop binnen en doe mee met een gratis kennismakingsles.

Waar wordt dit gegeven?

Traditionele Taiji:

Dinsdagochtend vanaf 09.00-10.00 uur

Traditionele Taiji:

Woensdagavond vanaf 18.45-19.45 uur


Kom langs en doe mee met een gratis kennismakingsles.

 

 

 

Zenmotion | 4907NN Oosterhout

email: tomrademakers@me.com

mobiel: 06-39443720

KvK nummer: 66052092